top of page

קשיי שינה והפרעות אכילה


אנשים רבים הסובלים מהפרעות אכילה סובלים גם מהפרעה בשינה; מתקשים להירדם, מתעוררים פעמים רבות במהלך הלילה, הלילה שלהם נגמר מאד מוקדם וכד'. מה הקשר בין הפרעות אכילה להפרעות שינה?

הגיינה

שמעתם על הגיינת שינה? היגיינה אינה רק שמירה על ניקיון. מקור המילה "הגיינה" בשמה של אלת הבריאות(!) היוונית, היגיאה. שמירה על ניקיון הינה תנאי הכרחי אך לא מספיק לשמירה על בריאות. לכן, ישנה גם הגיינת אכילה וכך גם הגיינת שינה. פגיעה בהגיינת שינה יכולה להיות פועל יוצא של פגיעה בהגיינת אכילה.

שליטה

כדי שאדם יצליח לישון, עליו להעביר את עצמו תהליך מקדים של כניסה לשינה. מדובר בתהליך שבו הגוף מגיע למצב של מנוחה; מצב נינוח, רפוי, משוחרר. הכניסה לשינה נמצאת בשליטתו הבלעדית של האדם (הרי לא ניתן לכפות על אדם לישון. כמה פעמים יצא לכם להגיד לילד הקטן "נו כבר, תישן!"? האם זה עזר..?). לאנשים הסובלים מהפרעות אכילה יש issue גדול עם שליטה והיעדר שליטה. הם עושים מאמץ "לשלוט" על הגוף; להחליט ולקבוע מה/כמה/מתי ייכנס לתוכו, מנסים לבדוק עד כמה ניתן לצמצם (באנורקסיה) או כמה להעמיס (בבולימיה) ופעם אחר פעם נפגשים בחווית חוסר השליטה הכואבת.

חשוב לציין שסוגיית השליטה שניכרת כלפי חוץ באוכל/משקל- יושבת תמיד על בסיס נפשי עמוק.

שחרור שליטה בכלל, כולל לטובת שינה הוא משימה לא פשוטה...

חרדה

לחרדה יש נטייה להתגבר בלילה. היא מתגנבת למיטה בחושך, כמו הרבה תכנים אחרים שלא התפנינו אליהם במהלך היום (ילד קטן יכול לא לפחד כל היום, וממש לפני השינה, כל המפלצות, המכשפות והשדים יצוצו, נכון?!). החושך, השקט, הלבד, מהווים קרקע נוחה לחרדות לעלות. אדם הסובל מהפרעת אכילה סובל מחרדות גדולות. חלק מהפרעות האכילה מתפתח ו"מתיישב" על בסיס חרדתי מולד (נטייה גנטית/ טמפרמנט) או נרכש (בעקבות סביבה מסויימת או טראומה). קיים קושי גדול לבוא במגע עם החרדות הראשוניות והן מומרות, כבדרך "קסם", בחרדות הקשורות למראה, משקל ואוכל. במקרים אחרים, הפרעת האכילה לכשעצמה מעוררת חרדות. בטיפול נפגשים עם חרדה ממזון מסוים (עד כדי "בליפסטיק יש קלוריות אז אני לא משתמשת בו", "האנטיביוטיקה עלולה לגרום לי לעלות במשקל אז אני לא לוקחת כמו שהמליץ הרופא"), חרדה משינוי ב"תפריט" (הוספה או שינוי מזונות), חרדה מעלייה במשקל, חרדה מתחושת "הבטן המלאה" ומהכלת האוכל במערכת העיכול, חרדה מיציאות או מעצירות ועוד ועוד ועוד...

טורדנות מחשבתית

אכילה לא מספקת/מאוזנת/סדירה ומשקל נמוך מאפיינים חלק גדול מהפרעות האכילה. כשהגוף לא מוזן כראוי ובצורה מספקת, הוא מפעיל את מקסימום המנגנונים שיש ברשותו על מנת לאותת ל"בעל הבית" שמשהו צריך לקרות. תופעה רווחת שניתן לקשרה לכך היא הטורדנות המחשבתית (הטורדנות כ"הבהוב חוזרני של נורות אזהרה אדומות").

לשקט הזה של הלילה, נכנס רעש הטורדנות המחשבתית: יש שעורכים בראשם לפני השינה רשימת מזון יומית שאכלו (סוגים, כמויות וכו'), מחשבים בדקדקנות את הקלוריות שצרכו, מתכננים באופן קדחתני ומתיש את התפריט למחר... כנ"ל לגבי פעילות ספורטיבית למשל.

ירדן (שם בדוי), בחורה הסובלת מהפרעת אכילה, סיפרה לי על נוסחה שניסתה למצוא מתוך משאלה להשקיט את הטורדנות:

"פעם חשבתי שאני צריכה לאכול כל יום משהו אחר, כדי שהגוף יקבל הכל. אחר כך חשבתי שאי אפשר לשגע את הגוף, צריך לתת לו כמה ימים את אותו המזון כדי שיתרגל ולא ישתגע.. בסוף הגעתי לנוסחה של יומיים לחם ואז יום מנוחה, ואז עוד יום לחם ואז.....".

מטרת הנוסחה היתה, כאמור, להרגיע את הטורדנות, אך כפי שניתן להניח, לאור ההסתעפויות, השלילות וחוסר ההיגיון, לא רק שלא הביאה לרגיעה, אלא הוסיפה לה מתח, עצבים, בלבול ואשמה. הנוסחה לא הביאה לשקט- לא בגוף ולא בראש. מיותר לציין שירדן סבלה מקשיי שינה משמעותיים.

חלומות

חלומות גם הם יכולים להשפיע על השינה. אלה הם החלומות הרעים והסיוטים שמקשים על השינה. חלומות של אנשים הסובלים מהפרעות אכילה יכולים להיות בעלי איפיון דומה לחלומות "רגילים"- תכנים שקשה יותר לתת להם מקום בעירות, מפלסים לעצמם מקום בזמן השינה. לפעמים דרך התכנים הללו אפשר להבין על מה "התלבשה" הפרעת האכילה (התוכן הקשה המופיע בחלום קשור לתשתית הרגשית שהביאה להתפתחותה של הפרעת האכילה). ישנם גם חלומות ייחודיים יותר- חלומות שהררי מזונות "אסורים" מהווים בהם תפאורה, או נזללים בלופים בלתי פוסקים, או חלומות על מבנה גוף שונה...

פחד מוות

ישנם אלה הסובלים מהפרעות אכילה המפחדים ללכת לישון מתוך הפחד הגדול שמא לא יתעוררו. פחד מוות. חלקם אכן נמצאים במצב פיזיולוגי מסוכן מאד שאכן מעמיד את חייהם בסכנה, אבל פגשתי גם כאלה שגם בהיעדר סכנה ממשית- חווים את הפחד הנוראי הזה, שכן הפרעת האכילה, כמו ענן שחור מהלכת עליהם אימה.

מה עושים?

בטיפול, מבססים קשר המהווה בסיס מחזיק ומרגיע לכשעצמו (נכון שתינוקות נרדמים הכי מהר על הידיים, תוך כדי חיבוק?). מתוך הקשר, נעשה ניסיון משותף לקשור בין הדברים, לחבר את מה שהתנתק, לתת שם למה שמאיים (כשלחרדה אין שם היא הכי מפחידה). כל זאת, במקביל כמובן לעבודה תזונתית שצריכה להיעשות ולהביא, בין השאר, לתיקון משקלי (עם העלייה במשקל לכיוון המשקל המתאים- תפחת החשיבה הטורדנית).

לילה טוב...

bottom of page